vineri, 13 iunie 2014

Dan LUCA – articol în Jurnal de Dâmboviţa – “Europa 3.0”

Jurnal de Dâmboviţa publica vineri, 13 iunie, articolul meu în care am subliniat din nou importanţa “restructurării” Europei, pentru o mai bună funcţionare şi legitimitate şi susţinere din partea cetăţenilor.

Puteţi citi mai jos materialul pe care l-am pregătit pentru cititorii dâmboviţeni:

........

Dragi cititori, mi-am propus ca de această dată să mă opresc asupra amplului discurs al preşedintelui Comisiei Europene, susţinut la Universitatea Humboldt din Berlin, cu ocazia Zilei Europei. Aceasta sublinia că lipsa de susţinere din partea cetăţenilor pentru instituţiile Uniunii Europene ar putea deveni o ameninţare pentru integrarea europeană în sine.

Cu doar câteva zile înaintea alegerilor europene, preşedintele Barroso, al cărui al doilea mandat ca preşedinte al Comisiei expiră în luna noiembrie 2014, numea în faţa audienţei, trei lacune în modul de funcţionare al UE. În primul rând, el sesizează un decalaj de guvernare, pentru că statele membre, pe cont propriu nu pot oferi ceea ce au nevoie cetăţenii, în timp ce instituţiilor europene încă le lipseşte o parte a „echipamentului” pentru a face acest lucru.

Preşedintele actual al Executivului european a menţionat apoi un decalaj de legitimitate - din partea cetăţenilor mecanismul legislativ este perceput a decide la un nivel prea îndepărtat de ei. În al treilea rând, el a spus că există un decalaj al aşteptărilor, pentru că oamenii doresc mai mult decât sistemul politic poate oferi. Interesantă este însă comparaţia evoluţiei Europei, cu evoluţia internetului.

El a numit prima faza a proiectului european „Europa 1.0” - conceput după al Doilea Război Mondial, proiectul european a fost de aproximativ salvgardarea păcii şi prosperităţii în partea liberă a Europei, prin integrarea economică şi pe baza reconcilierii franco-germane. Reproiectată după căderea Cortinei de Fier şi Zidul Berlinului – „Europa 2.0” s-a concentrat pe extinderea beneficiilor pieţelor deschise şi a societăţii deschise.

Cu consecinţele pe care le simţim, criza financiară şi economică şi apariţia lumii multipolare a globalizării, a treia etapă va presupune reactualizarea, spre ceea ce am putea numi „Europa 3.0”. Discursul preşedintelui Comisiei Europene îmi aminteşte de discursul istoric de acum 14 ani de la Berlin, susţinut de Joschka Fischer, tot la Universitatea Humboldt, cu privire la paşii istorici ai construcţiei Europene, procesul de extindere şi integrare şi federalizarea Europei.

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu: