sâmbătă, 22 iunie 2013

Dan LUCA – interviu acordat cotidianului Prahova (partea 1)


Cu ocazia zilelor petrecute în România am avut plăcerea să răspund unui interviu realizat de Violeta Stoica, şi publicat de cãtre cotidianul Prahova.

Am povestit despre experienţele care m-au determinat să ajung şi să rămân după atâţia ani în Bruxelles, dar mai ales despre cum se vede România din capitala europeană, despre importanţa intensificării prezenţei româneşti în Belgia, aproape de factorii de decizie.

Trecând peste concepţiile greşite conform cărora Bruxelles-ul este un „Bau-Bau” pentru statele membre şi cetăţean, am amintit în finalul interviului şi de contextul actual, despre scenariile posibile privind viitorul UE, despre potenţialul românesc, care trebuie ”pus la treabă”.

Va recomand materialul integral:

.........

Dan Luca, liderul organizatiei PSD Bruxelles: “În Uniunea Europeană ţi se dă, dar nu ţi se şi bagă în traistă!”

Dan Luca este un român care poate fi invidiat de mulţi dintre conaţionali. Deşi nu deţine vreo funcţie publică, vede lumea de la Bruxelles într-o lumină pe care mulţi dintre noi ar trebui să o vadă. Este şi liderul organizaţiei PSD Bruxelles. Nu numai oamenii politici ar trebui să ţină cont de ceea ce spune, ci vorbele sale ar trebui să ne pună pe gânduri pe noi toţi, cei care trăim într-o ţară membră a Uniunii Europene deja de aproape şapte ani. Poate că mulţi dintre cititorii ziarului „Prahova” se întreabă de ce ar fi important ce se întâmplă la Bruxelles, pentru omul de rând. Explicaţia este simplă: pentru că tot ceea ce se petrece în instituţiile europene ne priveşte pe noi, pe toţi românii, implicit pe prahoveni. În ediţia de astăzi publicăm prima parte a interviului acordat de Dan Luca ziarului „Prahova”, în care am încercat să desluşim „chichiţele” de care trebuie să ţinem cont pentru ca Uniunea Europeană, în special prin Comisia Europeană, să nu mai fie o sperietoare pentru noi, cei care ne ducem zilele în România.

- Domnule Dan Luca, sunteţi mai puţin cunoscut în România, comparativ cu activitatea pro-română, dacă îmi este îngăduit să spun aşa, pe care o desfăşuraţi la Bruxelles, capitală neoficială a Uniunii Europene. Cum aţi ajuns la Bruxelles?
- Am ajuns în anul 1997 la Bruxelles, pe o nişă nonguvernamentală, am fost primul român ales într-o structură a asociaţiei studenţilor europeni de la Bruxelles, un birou executiv format din nouă persoane, în care practic coordonam activitatea celor 250 de centre universitare din 42 de ţări din Europa. A fost o experienţă unică, între 1997 şi 1999, prin care am coordonat foarte multe proiecte la nivel european, întâlnindu-mă cu mulţi prim-miniştri, preşedinţi, regi, regine, făcând lobby pentru studenţii europeni şi pentru tineret, în general. M-am întors în anul 2000 în Bucureşti, pentru un proiect PHARE, al cărui rol a fost de a stabili o reţea de opt centre de studii europene în România, care să se ocupe de politicile sectoriale europene şi să pregătească, practic, România pentru procesul de aderare la Uniunea Europeană. Acesta a fost un proiect fix de un an, după aceea m-am întors în Bruxelles, unde mi-am desfăşurat activitatea în sectorul privat, pentru că nu am lucrat niciodată în sectorul instituţional. Eu am o firmă de consultanţă, din care îmi câştig existenţa, şi nu din politică. Practic, mă poziţionez pe această piaţă de servicii în afaceri europene, în special în comunicare, consultanţă, marketing.

- Pe partea de consultanţă lucraţi şi cu firme din România. Cum merge colaborarea cu românii?
- N-am căutat în mod special să lucrez cu firme din România. Fiind în Bruxelles, iar România era destul de slab reprezentată, am colaborat destul de bine cu anumite firme. În ultima perioadă, lucrez cu o firmă de consultanţă din România, pentru a o ajuta să-şi deschidă un birou la Bruxelles, dar am lucrat şi cu alte companii mari, pentru a le sprijini în relaţionarea cu mediul din Bruxelles.

- În afara sectorului de consultanţă în comunicare, sector care în România este un pic invizibil, ce alte activităţi personale aveţi?
- În prezent predau la 10 universităţi din Europa, printre care şi SNSPA din Bucureşti şi la Babeş Bolyai din Cluj Napoca. Este o activitate academică foarte puternică, pe care o derulez prin firma mea din Bruxelles, dezvoltând un curs care se referă la tehnici de comunicare UE.

- Diferă tehnicile de comunicare interne, din România, de cele din cadrul UE?
- Diferă foarte mult, pentru că se referă la o piaţă unică, a acestui Bruxelles „european” şi la dinamica acestei capitale, care nu este un Bruxelles – Belgia, ci este un Bruxelles al Uniunii Europene. Am lansat câteva cursuri – prin firma mea – unul care se intitula „Cum să găseşti un job european” şi nu atât în instituţiile europene, ci cum să lucrezi în sectorul privat. Iar de un an, am lansat un alt curs, foarte interesant, „Cum să faci bani în Bruxelles-ul european”.

- Vorbiţi despre Bruxelles-ul european. Ce să înţelegem?
- De ce Bruxelles-ul european? Pentru că există un conglomerat de 100.000 de oameni care lucrează acolo, 50.000 lucrează în instituţiile europene – în special în Comisie şi în Parlament – şi alţi 50.000 în „sectorul privat”, plus reprezentanţele celor 27 de ţări membre (şi în curând 28). Există aceste reprezentanţe, de exemplu România are în jur de 100 de diplomaţi, care sunt delegaţi fiecare de la ministerele din ţară. Aceştia practic apără interesele României în special în şedinţele de la Consiliu, oameni care urmăresc dosarele tehnice, care raportează, care dau feedback de ţară, care creează opinia României pe anumite dosare, apoi se votează, iar ei ştiu cum să voteze. Sunt lucruri foarte tehnice, care trebuie „decriptate”. De exemplu, în spatele micului românesc, există nişte dosare care cuprind lucruri foarte tehnice. Credeţi-mă, nu a avut nimeni ceva cu micul românesc, cu spaţiul nostru, ci este vorba despre compoziţia alimentului respectiv. De fapt, ajungem la nevoia de a fi proactiv. Acum doi-trei ani, s-a dat o circulară că va apărea următoarea legislaţie. Problema este că România nu a reacţionat la acel mesaj, iar din punctul de vedere al instituţiilor europene înseamnă că dacă nu reacţionezi rezultă că eşti în favoarea unor decizii sau nu ai nicio problemă. Şi, după aceea, bineînţeles că apare un tăvălug legislativ până se dă decizia, care mai apoi se execută. Şi trebuie să intervii foarte prompt atunci când este necesar.

- De ce aceste întârzieri de reacţie din partea României în legătură cu anumite lucruri care ne privesc şi care se discută la Bruxelles?
- Suntem o ţară nouă în Uniunea Europeană, deci încă nu ne-am creat mecanismele. Avem încă o psihologie de ţară care vrea să intre în UE şi nu pe aceea de ţară membră. Deci, noi trebuie să ne dezvoltăm capacitatea de ţară de a acţiona ca un stat membru al Uniunii Europene. Şi pentru asta trebuie să aloci o anumită resursă umană. Cei 100 de diplomaţi pe care îi avem la Bruxelles sunt buni, dar dacă nu au în spate vreo 25.000-30.000 de experţi în România, la nivelul ministerelor de resort, la nivelul consiliilor judeţene, care să facă diagnoza locală şi care să vină cu analizele locale, nu faci faţă acestui mecanism.

- Deci, noi, practic, trebuie să înţelegem un lucru: Comisia Europeană, în principiu, nu pune România la colţ, ci noi trebuie să parcurgem paşii necesari pentru a fi capabili să răspundem foarte eficient unor propuneri de modificări legislative care vin de la Bruxelles.
- Să vă dau un exemplu din studenţie: e ca şi cum te-ai duce numai la examene, fără să mergi la seminare şi la cursuri. Bineînţeles că vei fi surprins de subiectele abordate, deci trebuie o abordare sustenabilă, trebuie să abordezi foarte serios fiecare punct. Noi trebuie să ne întărim capacitatea de a acţiona în Uniunea Europeană, să devenim eficienţi. Iar ca să ai o opinie, trebuie să fii informat, trebuie să ştii pe cine reprezinţi. Avem o problemă în a crea acest ţesut care să funcţioneze. Practic, cele 268 de regiuni care sunt la nivelul Uniunii Europene şi cele opt regiuni româneşti care sunt de fapt nişte structuri statistice în momentul de faţă, trebuie să aibă birouri de reprezentare. Fiecare regiune din Europa are birouri de reprezentare la Bruxelles, unde este banul şi puterea. Cele peste 20 de regiuni din Italia, de exemplu, deleagă 15-20 de oameni în permanenţă la Bruxelles. Ce fac ei? În primul rând, se informează. Ei culeg informaţia foarte pragmatic. Pentru regiunea mea, ce fel de legislaţie, ce fel de programe europene sunt interesante. Misiunea lor este, bineînţeles, să aducă bani în regiune. Asta e Bruxelles-ul ! Aduni informaţia pe care să o transmiţi colegilor din regiune, care au o capacitate de absorbţie la nivelul regiunii. Asta înseamnă o investiţie, pentru a ţine o echipă de oameni la Bruxelles.

- Întotdeauna, la noi se pune problema cheltuielilor cu o echipă care să stea permanent la Bruxelles, o echipă permanentă care să transmită ce ar putea să se realizeze cu informaţiile direct de la sursă. Adică, atunci când apare o idee a unui program cu finanţare europeană, să existe structura care să pregătească anumite proiecte pentru a fi finanţate.
- Exact. Şi majoritatea sunt termene foarte scurte, trebuie să formezi consorţii foarte rapid şi să reacţionezi.

- Iar birocraţia de la Bruxelles este destul de mare, cred că uneori chiar o depăşeşte pe cea de la noi...
- Este ! Însă de aceea este nevoie să ai reţelele formate. Dacă nu avem aceste birouri de reprezentare la Bruxelles, documentele referitoare la anumite propuneri ajung târziu în ţară, la consiliile judeţene, mai trece astfel o săptămână. Majoritatea documentelor sunt în engleză, iar astfel există un handicap de două săptămâni, şi se pierde mult timp pentru a face unele lucruri. Pe de altă parte, trebuie să ai un mandat de reprezentare, mai ales că majoritatea programelor şi proiectelor care necesită cofinanţare trebuie gândite şi selectate şi în funcţie de cota de cofinanţare, pentru că trebuie să adopţi anumite strategii şi, bineînţeles, să ai mai multă cofinanţare de la Bruxelles. Avem nevoie, pe de altă parte, de oameni care înţeleg mecanismul acesta european.

- În momentul de faţă, ce există la Bruxelles din ceea ce spuneţi dumneavoastră? Dispunem de asemenea oameni care să facă legătura între instituţiile europene şi statul român?
- Bineînţeles că există structurile care decurg din statutul de ţară membră. Iar la nivelul reprezentării regiunilor, avem Uniunea Naţională a Consiliilor Judeţene din România, care a avut o dinamică foarte puternică în perioada 2003-2008, practic s-a mai redus capacitatea, însă regiunile de dezvoltare, consiliile judeţene din România nu găsesc disponibilitatea financiară de a ţine un om în permanenţă la Bruxelles. Există structura UNCJR care poate fi activată în orice moment, dar nu există, de exemplu, un reprezentant al judeţului Prahova sau un reprezentant al judeţului Cluj sau al Constanţei. Pe de altă parte, cea mai săracă regiune din Uniunea Europeană, şi mă refer la regiunea de Nord-Est, are o reprezentanţă în permanenţă. Nu pot să spun cât de eficientă este această reprezentanţă, însă observ de multe ori newsletter-uri lunare, pline de informaţii.

- Agenţiile de Dezvoltare Regională nu ar trebui să aibă asemenea birouri de reprezentare a regiunilor de dezvoltare actuale la Bruxelles? Pentru că de finanţare cred că nu duc lipsă !
- Trebuie să menţionăm, atunci când vorbim despre finanţare, că Bruxelles-ul nu este un oraş foarte scump. Nu este Londra, nu este Paris, nu este Amsterdam. E un pic de Bucureşti „plus”. Dar problema este alta: să ai specialişti şi să ai încredere. În ultimele 12 luni, au apărut în România concepte noi, se mişcă lucrurile, mai ales acum după alegerile din decembrie 2012. Mesajul pe care vreau să-l dau este că nu trebuie ca lumea să aibă frică de Bruxelles. Trebuie să vadă Bruxelles-ul ca pe un pol de dezvoltare strategic. Bruxelles-ul trebuie privit ca pe a doua capitală a României, pentru că, de exemplu, de acolo ne vine 70% din legislaţie. Ne place sau nu, legislaţia aceasta de la Bruxelles nu vine doar pe teme mari, gen Schengen, sau relaţii transatlantice sau cu China. Acestea sunt chestii interesante, dar cât privesc ele omul de pe stradă? Ce îl interesează pe un român despre Bruxelles? Calitatea aerului, calitatea apei, faptul că acum – de exemplu – există un program pentru care se poate aplica pentru siguranţa lifturilor din blocurile construite în perioada comunistă, lucru care se poate cofinanţa. Deci există şi lucruri foarte practice.

- Lucrurile acestea trebuie să fie cunoscute, iar dacă nu există această legătură între propunerile de la Bruxelles şi românii de rând, prin instituţiile locale, judeţene sau chiar naţionale, se pierd proiecte de natura celor expuse de dumneavoastră. Iar românul este cetăţean european şi ar trebui să beneficieze de toate drepturile pe care le are un german, un italian sau un francez.
- În Uniunea Europeană ţi se dă, dar nu ţi se şi bagă în traistă. Trebuie să ştii cum să bagi în traistă tot knowledge-ul (n.r.: cunoştinţele tehnice) respectiv. Fiindcă, alftel, devii frustrat şi vii cu mesaje antieuropene.

- Suntem frustraţi?
- Suntem frustraţi, dar nu suntem singurii frustraţi în Uniunea Europeană.

- Au apărut de câţiva ani voci care spuneau că UE nu mai este viabilă şi că este deja de domeniul trecutului acest concept...
- Ce zice cetăţeanul european – şi asta se vede şi din eurobarometre – că este împotriva acestei concepţii europene, şi nu împotriva ideii de Uniune Europeană. În momentul de faţă se discută foarte mult, nu se găsesc încă soluţii, însă este o discuţie despre ce se va întâmpla cu instituţiile europene, pentru că actuala formă nu mai corespunde dinamicii, comunicării cu cetăţeanul, e o chestiune de cetate europeană care nu mai comunică nici cu cetăţeanul, nici măcar cu capitalele politice europene. Şi este păcat.

- Şi care ar fi varianta?
- În momentul de faţă se pregătesc alegerile europene din 25 mai, de anul viitor. Care sunt foarte importante. Dacă nu avem grijă încă de pe acum, Parlamentul European de după alegerile de anul viitor va arăta cam aşa: 25% eurodeputaţi antieuropeni, şi astfel obţii un Parlament cu un sfert format din oameni care au declarativ misiunea de a distruge Uniunea Europeană din interior. Astfel, dacă vom ajunge acolo, blocajele vor fi foarte puternice, iar acest proiect european chiar că va fi în mare pericol. Sperăm să nu ajungem acolo, pentru că acesta este un scenariu urât. Însă, pe de altă parte, se anticipează perioada postcriză. Ce facem după criză? Există o discuţie foarte aprofundată în legătură cu ce se va întâmpla cu instituţiile europene, probabil va fi o conferinţă interguvernamentală în 2015, probabil vom avea un nou Tratat al UE, care va trebui ratificat de ţările membre, probabil vom avea o Europă cu mai multe viteze, dar şi cu un nucleu dur, superdur. Mă gândesc de exemplu la Marea Britanie, care spune foarte clar că nu vrea să se avanseze în direcţia aceasta a integrării, în acelaşi timp Germania, sau Franţa şi ţări mari vor să mergă în această Uniune mai avansată, o uniune politică. În momentul de faţă România trebuie să aibă o opinie, să se organizeze dezbateri, pentru a se şti şi a se transmite la Bruxelles care este opinia.

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu: