joi, 3 mai 2012

Dan LUCA – articol în Cariere – “Despre talente la European Business Summit 2012”


Practica este un element la fel de important în lansarea absolvenţilor ca şi pregătirea teoretică. La European Business Summit-ul de anul acesta s-a pus un accent deosebit pe dezvoltarea talentelor.

Am avut deosebita plăcere să particip a 9-a oară la acest eveniment, din cele 10 organizate din 2000 încoace. În urma acestor experienţe am scris un material pentru Cariere, pe care vi-l recomand. 

……….

Patronatul belgian (FEB), mai concret Divizia de Relaţii Internaţionale, a propus patronatului european (BusinessEurope) organizarea în Bruxelles a unui eveniment de referinţă pentru industria europeană. Prima ediţie a avut loc în anul 2000, iar de atunci la doi ani, organizatorii au încercat să impună un eveniment supranumit “Davos-ul european”. Afacerea a prosperat, şi de aceea EBS este un eveniment anual începând din 2006. Câteva idei despre această manifestare: 2.000 de participanţi, 5 comisari europeni, câteva zeci de parlamentari europeni, câteva sute de CEO de companii şi câteva zeci de ziarişti europeni, toate la un buget de peste două milioane de euro.

EBS 2012 a avut loc pe 26 aprilie şi a fost axat pe tema “Talentelor pentru Creştere Economicã”. A fost un real succes, cu invitaţi de cel mai înalt nivel precum Herman van Rompuy, José Manuel Barroso, Mario Monti sau Elio Di Rupo. Van Rompuy a prezentat schematic de ce avem nevoie pentru a avea creştere economicã şi noi locuri de muncã: idei, persoane, capital şi piaţã de desfacere. “Iar dacã acestea sunt satisfãcute e nevoie de al 5-lea element, stabilitatea. Cele douã crize economice consecutive, pe care le trãim în ultimii 4 ani, au un puternic impact în special asupra tinerilor”, preciza liderul european.

Jürgen Thumann, Preşedintele BusinessEurope, afirma că Europa trebuie “să educe în vederea angajării”, în contextul în care în prezent sunt peste 4 milioane de posturi vacante, iar candidaţii nu pot aplica neavând aptitudinile necesare. Exemplele pozitive la acest capitol sunt ţările care au introdus modelul german, care îmbină pregătirea teoretică cu practica – Austria, Elveţia şi Danemarca. Propunerea lui Thumann este de a asigura susţinere financiară europeană pentru statele membre care încep reforma sistemului educaţional naţional în acest sens. Deşi costisitor, sistemul dual de pregătire a absolvenţilor îşi demonstrează eficacitatea prin succesul industriei germane, cu tradiţie în pregătirea vocaţională a angajaţilor.

ONG-urile, şi mai ales organizaţiile europene, pot promova o dimensiune europeană în educaţia non-formală. Aceste organizaţii contribuie la formarea cetăţenilor activi şi la clădirea abilităţilor organizaţionale la tineri. În acelaşi timp, pot opera sub nivelul procesului deciziilor politice şi pot influenţa sistemul pentru a schimba cadrul normativ al deciziilor politice şi felul în care cetăţenii percep deciziile politice.

Nu numai pentru momente de criză, când un loc de muncă bine plătit se găseşte atât de greu, dar şi în general, vreau să reamintesc importanţa educaţiei non-formale, care cântăreşte mult în faza de selecţie. Un CV nu este complet şi nu se va diferenţia niciodată de restul, doar printr-un număr mare de studii şi cursuri de pregătire. Întotdeauna cunoştinţele şi experienţa candidatului sunt cele care fac diferenţa.

Variante ale aşa-ziselor “soft skills”-uri sunt voluntariatul şi internshipurile. Totuşi, prea puţini tineri sunt implicaţi în activităţi ale organizaţiilor studenţeşti, cea mai la îndemână cale de afirmare, încă din timpul studenţiei, pe lângă ONG-uri, partide politice sau sindicate. Dacă sistemul nu oferă şanse de dezvoltare profesională pentru tineri, atunci înseamnă că ei trebuie să înveţe să profite de toate celelalte oportunităţi care le stau la dispoziţie.

Pentru valorificarea potenţialului de specialişti pe care îi poate avea România, e nevoie de adaptarea sistemului la cerinţele globale, cu accent pe cercetare, şi conştinentizand importanţei educaţiei non-formale.

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu: