duminică, 4 martie 2012

Ce am făcut eu pentru România?

Foarte interesantă ideea prietenilor de la Forbes România de a întreba o serie de personalităţi locale ce au făcut pentru România. Fără să vreau, aproape instantaneu, mi-am pus şi eu aceeaşi întrebare. Iar pentru a aduce o notă de originalitate, voi aborda chestiunea pe 3 paliere: clujeni, români şi europeni. Deci ce cred că am făcut eu pentru…

Clujeni?

În periaoda 1993-1997 am coordonat activitatea Asociaţiei Studenţilor Europeni (AEGEE) de la Cluj, organizând evenimente care relaţionau studenţii clujeni de Uniunea Europeană reală prin intermediul conferinţelor, seminariilor, universităţilor de vară. Sute de tineri români au simţit că UE este ceva mai mult decât ce ni se spunea la televizor. M-a bucurat enorm că prin intermediul unui eveniment organizat în primăvara lui 1997 am reuşit să aduc primii eurodeputaţi la Cluj.

În 1996, am înfiinţat “Casa Europei” la Cluj, o organizaţie care încă de la început şi-a fixat ca principal obiectiv realizarea unei legături între comunitatea locală clujeană şi factorii de decizie de la Bruxelles. Studiul din 2003 despre impactul extinderii UE asupra Clujului a arătat încă de atunci avantajele şi oportunităţile contemporanităţii, printr-un proiect realizat de clujeni pentru clujeni. Şi asta facem în continuare de mai bine de 15 ani de la înfiinţare.

Români?

Gândesc româneşte, chiar dacă de 15 ani trăiesc în capitala Europei. În 2003 am înfiinţat Clubul „România-UE” Bruxelles, o platformă a românilor din Bruxelles-ul european. Studiul realizat în 2006 despre „Imaginea României la Bruxelles” a fost un proiect prin care România a dat un semnal că doreşte o relaţionare structurată cu Uniunea Europeană.

În 2004 am fost co-fondator al EurActiv-ului în România, o presă tehnică, specializată pe legislaţia europeană, care a ajutat zeci de mii de români, şi România în general, de a înţelege canalele afacerilor europene, atât în timpul negocierilor, cât şi ca România, stat membru.

În 2008 am lansat un mesaj public de relaţionare a românilor din Diaspora cu politica din România. De peste 4 ani, împreună cu colegii mei de la PSD Bruxelles, încercăm să găsim soluţii practice pentru ca românul din Diaspora să aibă o voce în politica din ţara de origine.

De peste 4 ani „populez” un blog în care explic zilnic românilor cum se vede România din Bruxelles-ul european şi ce se poate face pentru o mai bună înşurubare a sistemului românesc la dimensiunea comunitară, spre avantajul cetăţenilor români. Iar pentru ca ideile să fie şi mai structurate, de aproape 3 ani, sub egida GrupRomânia încercăm să identificăm direcţia de evoluţie a sistemului românesc pentru o mai bună ancorare în politicile europene.

Europeni?

Contribui de 11 ani la proiectul EurActiv, care are ca menire o transparenţă a sistemului decizional comunitar, iar de vreo 15 luni am onoarea de a coordona birourile EurActiv din 15 capitale europene.

După obţinerea doctoratului, am dezvoltat un curs despre „Tehnicile de comunicare UE” pe care îl predau studenţilor din Bruxelles, Italia şi România.

Am scris 3 cărţi despre Uniunea Europeană şi dilemele sale contemporane, şi alte peste 1.000 de articole publicate în România şi în întreaga lume. Menirea lor este de a informa, dar şi de a sugera dialogul pe teme legate de cetăţenia europeană.

De câteva luni am lansat un curs intensiv de o zi, prin intermediul căruia ajut pe cei interesaţi să-şi găsească un loc de muncă în Bruxelles-ul european.

Iar pentru că am amintit de politică, am încercat prin candidatura mea din 2009 pentru Parlamentul European să explic cetăţenilor europeni că Uniunea Europeană îşi are un rost, iar pentru cei care doresc cu adevărat să îşi asume responsabilităţi este loc de exprimare.

Şi nu în ultimul rând, am dat Europei 3 copii cu adevărat europeni (tată-român, mamă-olandeză şi toţi născuţi în Belgia).

Dan LUCA / Bruxelles

Un comentariu:

Andreea spunea...

felicitari Dan pt tot ce ai facut! la mai mare! :)